Bel nu voor advies of een afspraak 06-81 44 34 52
Beauty Nieuws

ZONNEALLERGIE! Wat helpt?

Goede voorzorg:

Veel “groen spul” zoals groente en fruit eten, maar ook OPC uit druivenpitten is aan te raden.

Zonneallergie! Wat helpt?

Een zonneallergie ontstaat vrij plotseling en overvalt vooral de mensen die in een land op vakantie zijn, waar de zon letterlijk hoog aan de hemel brandt. De oorzaak van zo’n allergie zit hem meestal in de verkeerde voedingsstoffen.

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Het is daarom ook aan te raden, voordat u op  vakantie gaat, uw dieet op tijd aan te passen. Verminder de inname van dierlijke vetten (vlees, worst, kaas), maar ook meel en suiker zijn in grote hoeveelheden ongunstig. In plaats daarvan kunt u beter overgaan op meer “groen”. Vruchten, pitten, bladeren, peulvruchten, bessen, enz. Deze bevatten namelijk veel goede secundaire plantaardige voedingsstoffen, ook wel fytostoffen genoemd.

Meer fytostoffen in de voeding

Fytostoffen zijn geneeskrachtige afweerstoffen uit de natuur. Ze begunstigen het immuunsysteem en geven de huid een goede kans om zich te wapenen tegen een zonneallergie.

Degenen die last hebben van zonneallergie hebben een tekort aan plantaardige voedingstoffen in het lichaam. Zodra deze voorraden weer zijn aangevuld, kan er weer met volle teugen genoten worden van de zon. Bij planten geven deze afweerstoffen bescherming tegen ultraviolet licht, schadelijke schimmels, bacteriën, virussen en oxidatie. De mens kan ze goed gebruiken als bescherming van binnenuit. Bij een gebrek aan plantaardige stoffen in het lichaam als gevolg van slechte voeding kan de huid zeer gevoelig reageren op UV-straling.

Het geheim

Lange tijd oogstten de vertegenwoordigers van volwaardige voeding een vermoeide glimlach van hun wetenschappelijke collega’s, wanneer ze over het belang van gezonde plantaardige fyto- of vitaalstoffen spraken. Intussen weten we het allemaal: wie veel groente en fruit eert, leeft langer, beter en gezonder.

De chemici zijn begonnen om alles wat van de akker op ons bord belandt te analyseren. Hierbij ontdekken zij nog altijd nieuwe en soms zeer effectieve bio-actieve stoffen die in interactie met het menselijk lichaam een zeer gunstige invloed hebben. En zo kan het zijn dat een simpele groente zoals de boerenkool of de broccoli ineens in de spotlight van de wetenschap komt te staan.

Echter; waar de petrischaal en reageerbuis domineren, wordt nog altijd terughoudend gesproken over begrippen als secundaire plantaardige stoffen. In het laboratorium heeft men het liever over de wetenschappelijke term fytochemicaliën (plantaardig geneesmiddel)

In planten komen de bio-actieve stoffen slechts in een minimale hoeveelheid, maar wel in een ongelooflijke diversiteit voor. Door onze voeding krijgen wij per dag ongeveer 1,5 gram fytochemicaliën (met uitzindering van voedingsvezels) binnen. Deze dagelijkse hoeveelheid is samengesteld uit wel vijf- tot tienduizend individuele stoffen. Smaakstoffen, geurstoffen, kleurstoffen, plantaardige enzymen en micro-organismen. Dit alles samen draagt bij aan de typische verschillen tussen  bijvoorbeeld de snijbiet en de spinazie of de abrikoos en de perzik.

Uiteindelijk hebben we het natuurlijk gewoon over een biologische insecticide en pesticide. De plant heeft hen gevormd om zich te kunnen beschermen en verdedigen tegen plagen, schimmels en bacteriën of voor het reguleren van de groei. Vanzelfsprekend zijn niet alle stoffen even positief voor ons. Zo gold bijvoorbeeld Fytinezuur uit volkoren graanproducten lange tijd als ongewenste ingrediënt in onze voedingsmiddelen. Het remt namelijk de absorptie van essentiële mineralen zoals ijzer, zink en calcium. Later heeft men echter het ontgiftingseffect van fytinezuur ontdekt. Fytinezuur heeft als eigenschap dat het de ontwikkeling van tumoren aanzienlijk afremt door kankercellen mineralen (vooral ijzer) te ontnemen die ze nodig hebben om te reproduceren.

Voor hart en bloedsomloop

Bio-actieve stoffen zijn niet essentieel, dit wil zeggen, we hebben ze niet nodig om in leven te blijven zoals eiwitten, vetten, koolhydraten en vitaminen. Op de lange termijn zijn ze wel noodzakelijk voor ons fysiek en geestelijk welzijn. Ze stimuleren het immuunsysteem en versterken zo de afweerkracht, ze zijn antioxidatief en vertragen hierdoor het verouderingsproces. Ze doden bacteriën virussen en schimmels. Ze voorkomen bloedstolsels, verlagen de bloeddruk en het vetgehalte in het bloed (cholesterol) en voorkomen zodoende een hartaanval of een beroerte.

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Adres

Salon Tannah
Tanja Hendriks
Bergweg 6
6602 ET Wijchen
tel. 06 - 81 44 34 52
pinnen